Ogólna charakterystyka


W samochodzie z silnikiem 1.6 DOHC zastosowano tylne hamulce bębnowe, elementem hamującym są szczeki rozpierane wewnątrz bębna który jest hamowany przez rozpierane szczęki.
Szczeki rozpierane są za pomocą tłoczków które są zamontowane w cylinderku ten jest przymocowany do stałej tarczy kotwicznej.
Szczęki tak jak i cylinderek z tłoczkami są zamontowane do tej samej tarczy kotwicznej.
W celu zapewnienia stałej odległości pomiędzy bębnem a okładzinami szczęk zastosowano rozpierak samoregulujący który rozkręca się z chwilą dociśnięcia szczęk do bębna.
Sprężyna zamocowana do jednej ze szczęk pociąga za blaszkę która rozkręca samo-regulator powodując rozsunięcie rozpieraka dzięki temu okładziny są cały czas w tej samej odległości od bębna.
Podczas puszczenia pedału hamulca szczeki wracają do wysuniętego rozpieraka a zapadka samo-regulatora cofa się po ukośnej części ząbka i jeżeli przeskoczy na kolejny ząbek to podczas następnego hamowania blaszka ponownie rozkręci samo-regulator jeżeli nie przeskoczy na kolejny ząbek to podczas kolejnego hamowania samo-regulator nie rozkręci się. Hamulec ręczny (postojowy) jest realizowany przez ten sam układ jednak uruchamiany jest za pomocą linki o która jest przymocowana do dzwigni umocowanej do jednej ze szczęk hamulcowych. Gdy zaciągamy ręczny linka ciągnie za dzwignię przymocowaną do jednej ze szczęk szczeka podczas rozpierania przekazuje część siły za pomocą samo-regulatora na drugą stronę dzięki temu obie strony są równomiernie dociskane do bębna.
Po zluzowaniu hamulca ręcznego sprężyny powodują powrót szczęk do położenia pierwotnego.

Budowa tylnego hamulca 1.6 DOHC




1  - Kapturek odpowietrznika
2  - Odpowietrznik
3  - Śruba mocująca cylinderek do tarczy kotwicznej
4  - Zaślepka umożliwiająca kontrolę okładzin
5  - Tarcza kotwiczna hamulca
6  - Śruba mocująca tarcze kotwiczną
7  - Cylinderek
8  - Sprężyna rozpierająca
9  - Rozpieracz cylinderka
10 - Uszczelka tłoka
11 - Tłok
12 - Osłona tłoka
13 - Prowadnik szczęk
14 - Sprężyna prowadnika dociskająca szczękę do tarczy kotwicznej
15 - Płytka zabezpieczająca sprężyne prowadnika
16 - Górna sprężyna ściągająca
17 - Rozpierak szczęk hamulcowych (samo-regulujący)
18 - Komplet zapadek rozpieracza
19 - Dolna sprężyna ściagająca
20 - Szczęki hamulcowe z okładzinami ciernymi

Charakterystyka techniczna hamulca bębnowego silnik 1.6 DOHC


Nominalna średnica wewnętrzna   = 200,00 mm +- 0,05 mm
Maksymalna średnica wewnętrzna = 201,00 mm
Bicie max po naprawie                = 0,05 mm
Minimalna grubość okładzin          = 1,5 mm
Minimalna średnica tłoka             = 35 mm

Darmowy hosting http://www.osemka.pl
Projekt strony Eliasz Piotr, Niepołomice 2011